pen
Praktijkverhalen
Verhalen die lessen tot leven brengen
Het gezondheidszorgcollege ROC Midden Nederland stelde voor de ontwikkeling van nieuw onderwijs een bijzonder team samen: met docenten, onderwijskundigen en verhalenmakers.
We vormen per beroepsthema miniteams. Docent en onderwijskundigen stellen de kaders vast, en ik ga de praktijk in om inspirerende verhalen op te halen. Deze vormen weer de basis voor verdiepende opdrachten en vragen – en daarover denken we samen na.
De eerstejaars studenten oriënteren zich op de verschillende werkvelden. Ik ging op zoek naar instellingen en professionals die hun verhaal wilden delen. Maakte fotoverhalen en video. De aanpak is vrij journalistiek: we willen een levensechte impressie geven van het werken met verschillende zorgvragers.
Interviews
Interview bewonersblad Thuis
Interviews voor een huurdersblad helpt bewonerscommunicatie enorm vooruit. Je geeft huurders een stem en speelt in op gevoelens die leven. Je kunt lastige onderwerpen beter uitleggen, juist door mensen erover aan het woord te laten. Bijvoorbeeld als het gaat om het (met voorrang) toewijzen van woningen aan vluchtelingen met een A-status. Lees het interview in bewonersblad Thuis van BrabantWonen.
Samen Slimmer
De gids Samen Slimmer bevat een schat aan informatie en inspiratie voor medewerkers van de Gehandicaptenzorginstelling ASVZ. Vooraf bepaalden we ‘need to know’en ‘nice to know’ en gaandeweg de interviews kwamen deze twee aardig bij elkaar. Overigens kun je research, organisatie, interviews afstemmen en aanleveren met een gerust hart aan mij overlaten.
De bieb
Testimonials: een duur woord voor verkooppraatjes – of niet? Ik streef naar eerlijke verhalen die over mensen gaan en niet zozeer over de organisatie. Als je geïnteresseerd bent in de persoonlijke motivatie van je mensen, kom je als organisatie namelijk snel positief in de spotlight te staan. Ongeacht of iemand alleen maar jubelt. De bibliotheek Gelderland Zuid had wat dat betreft trouwens weinig te klagen want de ambassadeurs die ik interviewde zijn gek op lezen en kúnnen niet zonder de bieb.
Campagnes
Eén van de leukste dingen die je als copywriter kunt doen: campageconcepten bedenken, van idee tot pay-off. In de loop der jaren heb ik een aanpak ontwikkeld die verder gaat dan een ‘leuke zin’ bedenken; brainstormsessies, moodboarden, terug naar de kern, kernboodschap boven water halen. Zo’n onschuldige pay-off, daar zit heel wat samenwerking achter. Maar dan heb je ook wat.
Special Olympics: “Je wint al als je meedoet
Deelnemers van Special Olympics 2016 wilden we laten zien dat meedoen al een hele overwinning kan zijn en dat je jezelf kunt verbazen met wat je in huis hebt. Viel in goede aarde, maar een medaille bleef ook belangrijk hoor! Ja, je bent sporter of je bent het niet.
Brabants Groen: ‘Groen met een zachte ‘g’
Duurzaam leven op grote of kleine schaal, voor Brabantse gemeentes en inwoners. Daar maakten we een campagne voor, in het Bragoens Brabants. Met een knipoog en om te laten zien dat het helemaal niet moeilijk is om groener te gaan leven.
Be equal be different; images of diversity
Europese campagne om diversiteit te bevorderen. Met als belangrijkste middel een reizende expositie van foto’s uit heel Europa. Samen met mijn toenmalige bedrijfspartner struinden we heel wat landen af (virtueel) om foto’s te zoeken. Productie, teksten en organisatie: we deden het gewoon!
Voor wie
ROC Midden Nederland – UWV Nijmegen – DROOM BV- Radboudumc – Agrifood Capital- Academische werkplaats Sterker op eigen benen Radboudumc – ASVZ – DROOM Bastei – DROOM! Makers & Merken
En: voor jou!
Gezondheidszorg | gehandicaptenzorg | mbo-onderwijs | sociale ondernemingen | gemeentelijke projecten in het sociale domein | maatschappelijke organisaties | jobcoaches, coaches | werkzoekenden | mensen die een partner zoeken | mensen die een persoonlijk verhaal willen vertellen | (online) bladen | platforms | organisaties die werken aan duurzaamheid.